عکاسی در شب ونور کم

 

شب به واسطه وجود نور های جذاب در میان تاریک فرصتی است که هر عکاسی دوست ندارد از دست بدهد ولی به واسطه کمبود نور و مشکلات مرتبط با آن دردسر هایی ایجاد می شود. دوست داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا لذت عکاسی در شب برای شما دوچندان شود.

 

  • کنترل نوردهی

 

اغلب دوربین ها به صورت خودکار می توانند پارامتر‌های مربوط به نوردهی مثل ایزو و سرعت شاتر را با توجه به نور محیط محاسبه کنند. اینکه دوربین را درحالت تنظیمات خودکار برای عکاسی قرار دهیم کار بسیار راحتی است ولی قطعا تصویر نهایی با تصویری که انتظار داریم بسیار تفاوت خواهد داشت. حالت‌های خودکار دیگری مثل حالت اتوماتیک S و P در دوربین‌های نیکون و Tv, Av در دوربین‌های کانن نیز وجود دارد. در حالت اول تنها کافی است که سرعت شاتر را تنظیم کنید و بقیه تنظیمات را به دوربین بسپارید. در حالت دوم نیز اولویت نوردهی به تنظیم دیافراگم داده می‌شود؛ یعنی کافی‌ است با توجه به عمق میدانی و وضوحی که می‌خواهید در تصویر داشته باشید دیافراگم خود را تعیین ‌کنید تا پارامترهای دیگری مثل ایزو و شاتر به صورت خودکار محاسبه ‌شوند. در این حالت ممکن که سرعت شاتر دوربین بسیار کاهش یابد؛ بنابراین استفاده از سه‌پایه هنگام گرفتن عکس ضروری است. باتوجه به این مطالب بعید میدانیم در حالت تنظیمات خودکار عکس خیلی فوق العاده ای بگیرید. اغلب عکاسان حرفه ای برای عکسبرداری در شب توصیه میکنند پارامترهای مربوط به نوردهی یعنی ایزو، سرعت شاتر و عدد دیافراگم را خودتان تنظیم کنید ودر حالت تنظیمات اتوماتیک قرار ندهید.

 

  • نورسنجی

 

حالت سنجش نور در عکاسی برای دوربین مشخص می‌کند که از چه تنظیماتی برای انتخاب صحیح حجم نور مورد نیاز برای گرفتن عکس استفاده کند. زمان نوردهی، اندازه روزنه دیافراگم و حساسیت فیلم یا سنسور بر اساس حجم نور مورد نیاز محاسبه می‌شوند. روشها و فنون مختلفی در طول تاریخ عکاسی برای سنجش نور استفاده شده‌اند. حالت نورسنجی نیز بسته به شرایط محیطی که در آن به عکاسی می‌پردازیم باید تعیین شود. به طور طبیعی در شب به علت نور کم، کنتراست زیادی بین آسمان شب و سوژه‌های روی زمین وجود ندارد؛ بنابراین نورسنجی در حالت نقطه‌ای یا ناحیه‌‌ای می‌تواند انتخاب درستی باشد. در مناطق شهری که نورهای مصنوعی بسیاری وجود دارد برای اوراکسپوز نشدن عکس می‌توان به صورت نقطه‌ای بر روی منابع نور، نورسنجی کرد.

 

 

  • ایزو

 

هنگام عکسبرداری در شب موضوعی که بسیار قابل اهمیت است حساسیت ایزو می باشد.در مواقعی که برای عکسبرداری از سه پایه استفاده میکنید ، حساسیت ایزو می‌تواند با توجه به نیازتان خیلی کم یا زیاد باشد.اما در مواقعی مجبور هستید برای جلوگیری از تاری بیش از حد تصویر، سرعت شاتر را بالا ببرید، ایزو به یک پارامتر کلیدی تبدیل می‌شود. بهتر است در این مواقع بین ایزو و سرعت شاتریک تعادل برقرار کرد تا عکس ثبت شده از کمترین نویز ممکن برخوردار شود.

 

 

  • کاهش نویز تصویر

اکثر کمپانی‌های تولید کننده دوربین‌های دیجیتال برای کاهش نویز بسیار هزینه می کنند اما اغلب تصاویر ثبت شده در شب به علت بالا بودن ایزو نویز بالایی دارند. اکثر دوربین‌ها هنگام ذخیره سازی، عکس خام را به فرمت JPEG تبدیل می‌کنند. در این فرمت برای کاهش نویز تصویر، از وضوح و جزییات آن کاسته می‌شود؛ بنابراین بهترین روش برای کاهش نویز تصویر ذخیره آن با فرمت RAW و اصلاح آن در نرم‌افزارهایی مثل ادوبی فتوشاپ یا لایت روم است.

 

 

  • انتخاب لنز و دوربین مناسب

 

یکی از نکات مهم در عکسبرداری انتخاب لنز مناسب است به ویژه برای عکاسی در شب لنز مناسب بسیار اهمیت دارد.لنزهایی که حداکثر بازشدگی دیافراگم بالایی دارند یعنی عدد دیافراگم آن‌ها چیزی در حدود F1.2 تا F2 است، لنزهای بسیار مناسبی در عکاسی شب به شمار می‌روند. به عنوان مثال یک لنز با عدد دیافراگم F1.2 در یک سرعت شاتر به خصوص دو برابر بیشتر از یک لنز با دیافراگم F2 نور دریافت می‌کند؛ بنابراین آزادی عمل بیشتری را هنگام استفاده از یک لنز F1.2 در اختیار خواهیم داشت. دوربین نیز بسته به این که از چه سنسوری استفاده می‌کند می‌تواند در نتیجه نهایی بسیار تأثیرگذار باشد. مثلاً حسگر فول فریم در ایزو‌های بالا به طور معمول نویز کمتری نسبت به حسگرهای APS-C تولید می‌کنند. به علاوه نسبت نویز به سیگنال‌ها در سنسور‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین اگر می‌خواهید عکاسی در شب را به صورت اختصاصی دنبال کنید باید دوربینی تهیه کنید که سنسور آن از کمترین نویز ممکن برخوردار باشد.

به اشتراک بگذارید:

بازدیدها: ۸

نظر نویسنده در باره: یارباش مکرانی

پیام بگذارید

ایمیل